Wanneer je een gehoortest hebt gehad volgen er een aantal stappen. Hoe zo’n eerste afspraak bij de audicien eruit ziet en welke metingen de audicien uitvoert lees je in de eerste editie van ‘hoe doen we dat: het gehoor testen’.
In deze editie gaan we in op de vervolgafspraken: de fitting, de telefonische afspraken en de eindcontrole. Met deze verschillende vervolgafspraken zorgen onze audiciens ervoor dat jij aan het einde van je proefperiode met een goede hooroplossing de deur uitloopt.
Stap 1: na de gehoortest
Soms is de eerste stap na een gehoortest een afspraak bij een KNO-arts. Wanneer je jonger bent dan 67 jaar, verwijst onze audicien je mogelijk door naar een KNO-arts. Andere redenen voor de audicien om je door te verwijzen naar een KNO-arts zijn:
- Je gehoor is in korte tijd sterk achteruit is gegaan.
- Asymmetrisch gehoorverlies.
- Hierbij is er een significant verschil in gehoorverlies per oor. Conductief gehoorverlies. Geluidsgolven komen dan niet goed aan in het binnenoor. Bij dit type gehoorverlies kan het lijken alsof je oor verstopt zit, terwijl dit niet zo is.
De KNO-arts bepaalt vervolgens of je een recept voorschrift meekrijgt of dat je gehoor op medische wijze verbeterd kan worden. Wanneer je een recept voorschrift van de KNO-arts krijgt, kom je terug bij de audicien. De eerste afspraak na de gehoortest is een fitting.
Stap 2: fitting
Na afloop van je gehoortest heeft de audicien verschillende opties voor hoortoestellen met je besproken. Alle voorgestelde opties passen bij jouw voorkeuren, levensstijl en gehoorverlies. Wordt het een in-het-oor of een achter-het-oor toestel, maar ook functionaliteiten die jouw toekomstige hoortoestel nodig heeft zijn belangrijk. Vind je bijvoorbeeld dat je hoortoestellen over Bluetooth of een volumeregelaar moeten beschikken, misschien luister je graag muziek en wil je hier weer optimaal van kunnen genieten. Wil je een vergoedingstoestel of juist een premium toestel? Allemaal keuzes om in overweging te nemen. Wanneer je samen met de audicien tot de beste hooroplossing bent gekomen, bestelt de audicien dit toestel voor je. Zodra je hoortoestel binnen is, vindt er een fitting plaats.
Tijdens de fitting laat de audicien je zien hoe je het toestel in of achter je oor plaatst, en hoe je het toestel weer uit of achter je oor vandaan haalt. Nadat de audicien dit heeft voorgedaan, probeer je het zelf. Vervolgens stelt de audicien het hoortoestel af op jouw gehoorverlies en hoorwensen. Hierbij houdt hij rekening met klanken en geluiden waarvan jij hebt aangegeven deze niet meer goed te horen. Het afstellen gebeurt via een speciaal computerprogramma. Deze afstelling is nog niet definitief, tijdens de proefperiode ervaar je het hoortoestel en moeten er mogelijk nog instellingen aangepast worden.
Tip: hoorhulpmiddelen
Naast hoortoestellen bieden wij ook hoorhulpmiddelen met connectiviteitsopties aan. Denk hierbij aan een afstandsbediening om het volume mee te bedienen, of een tv-adapter die het geluid van de televisie naar je hoortoestellen streamt. Wanneer je bij de gehoortest hebt aangegeven dat je hier interesse in hebt, liggen deze hoorhulpmiddelen ook voor je klaar. Bij sommige hoorhulpmiddelen is het mogelijk om deze direct in de winkel te koppelen aan je hoortoestellen, de audicien helpt je hierbij. Net als het hoortoestel krijg je het hoorhulpmiddel mee naar huis, zodat je deze kan ervaren. Ook hoorhulpmiddelen komen in aanmerking voor een vergoeding vanuit de zorgverzekering.
Stap 3: de proefperiode
Nu ga je je nieuwe hoortoestel dragen en ervaren. Wanneer je een hoortoestel gaat dragen is dit altijd even wennen. Dagelijkse bezigheden, zoals het bezoeken van een supermarkt, beleef je ineens heel anders. Ook verjaardagen of een bezoek aan een restaurant zijn even wennen, doordat je weer meer geluiden hoort en deze anders beleeft. Probeer zoveel mogelijk luistersituaties uit, op die manier kan je je ervaringen straks delen met de audicien. Gedurende de proefperiode heb je verschillende contactmomenten met je audicien, bijvoorbeeld een telefonische afspraak. De audicien geeft je dan uitleg of jouw ervaring een kwestie van wennen is of dat het hoortoestel bijgesteld moet worden.
We schreven een blog over het wennen aan je nieuwe toestellen. Hierin vind je 3 situaties om aan je hoortoestellen te wennen.
Stap 4: telefonische afspraken
De eerste telefonische afspraak vindt een week na de fitting plaats. Je hebt kunnen wennen aan het dragen van een hoortoestel. Ook heb je verschillende luistersituaties meegemaakt, waardoor je een eerste idee hebt van het hoortoestel. Tijdens de telefonische afspraak overleg je met de audicien over je ervaringen met het toestel. Hoor je alles weer goed? Hoor je ergens een ruis of een echo, of heb je juist het gevoel dat je niet genoeg hoort? Zijn er geluiden die je als prettig of juist als onprettig ervaart? Wanneer je nog niet helemaal tevreden bent over je nieuwe luisterervaring, stelt de audicien het hoortoestel bij aan de hand van jouw ervaringen. Het bijstellen van je hoortoestel gebeurt in de winkel, hier wordt een extra afspraak voor ingepland.
Een week na de telefonische afspraak, neemt de audicien nogmaals telefonisch contact met je op. Ook tijdens dit gesprek vraagt de audicien hoe het toestel bevalt. Wanneer er naar aanleiding van de vorige telefonische afspraak instellingen zijn gewijzigd, informeert de audicien hoe je deze hebt ervaren. Ook nu is er ruimte voor jouw vragen, opmerkingen en ervaringen. Wanneer de audicien de instellingen van je hoortoestel nog iets moet bijstellen, doet hij tijdens de eindcontrole.
Stap 5: eindcontrole
Wanneer je proefperiode op zijn einde loopt heb je een afspraak in de winkel, de eindcontrole. De audicien vraagt hoe je de proefperiode hebt ervaren. Wanneer je niet helemaal tevreden bent over je luisterervaring, laat dit dan vooral aan je audicien weten. Dan bespreken jullie samen de mogelijkheden, zoals het bijstellen van instellingen of het testen van een ander toestel. Je hebt hier dan de keuze tussen een categorie- of een premium hoortoestel.
Wanneer je tevreden bent over het toestel en de instellingen, wordt je gevraagd een vragenlijst in te vullen. Voorafgaand aan je gehoortest heb je deze vragenlijst, die onderdeel is van het hoorprotocol, ook ingevuld. Hier staan vragen in m.b.t. je gehoor. Denk hierbij aan hoe goed je de televisie hoort en of (en hoeveel) moeite je ervaart met telefoongesprekken of het horen van de deurbel. Door deze vragenlijst opnieuw, over de nieuwe situatie, in te vullen wordt het resultaat van de hoortoestellen goed zichtbaar. Wanneer je besluit om categorietoestellen (vergoede hoorzorg) na de proefperiode te houden, wordt er van je gevraagd om een klanttevredenheidsverklaring te tekenen. Zodra je dit document tekent, ga je akkoord met de aanschaf van het hoortoestel en geef je aan tevreden te zijn over de toestellen. De zorgverzekeraar vergoedt elke vijf jaar nieuwe hoortoestellen, na het ondertekenen van de klanttevredenheidsverklaring heb je over vijf jaar weer recht op vergoeding.
Heb je na de proefperiode nog een vraag, is er een aanpassing nodig of moet er een onderdeel vervangen worden, dan kan je gewoon contact opnemen met de audicien. De audicien helpt je telefonisch, of plant een afspraak met je in. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Hopelijk heeft deze blog je meer inzicht gegeven in de vervolgstappen na een gehoortest. Nieuwsgierig geworden naar hoe wij onze werkzaamheden uitvoeren? In onze volgende ‘Hoe doen we dat’ vertellen we graag meer over gehoorbescherming en hoe we dit aanmeten.