Ik zit alweer 19 jaar in het audiciensvak, en in al die jaren heb ik een hoop verandering meegemaakt. Voor diverse werkgevers gewerkt, maar ook als zelfstandig audicien mijn brood verdiend. In al die tijd heb ik de technologie en de rol van verzekeraars flink zien veranderen. Maar wat tot 4 jaar geleden niet veranderde, was mijn werkwijze om een klant te helpen. Vaak was dit op de automatische piloot. En toen Van Boxtel met een nieuwe werkwijze kwam, had ik daar helemaal geen oren naar. “Het ging toch goed” vond ik. “Mijn klanten zijn toch tevreden” ervaarde ik. Maar ik moest er toch aan geloven. Dit is de koers die we moesten gaan varen om ons aan te passen aan die veranderingen van de markt. En ik ben blij dat ik heb doorgezet! Nu wil ik niet meer anders. De nieuwe werkwijze levert me een hoop waardering en tevredenheid op van onze klanten. Het kan dus altijd nog beter!
Nieuwe werkwijze
Iedereen is anders en bijzonder en heeft daardoor ook andere wensen. Daarom leren we binnen van Boxtel goed te luisteren naar de klant om te zorgen dat de wensen duidelijk worden. Dit klinkt misschien als een open deur, maar door even de tijd te nemen en te luisteren, voelen mensen zich sneller op het gemak en nemen daarna de tijd om ook naar jou als specialist te luisteren. Dit is waar we binnen van Boxtel iedereen op trainen. Er is namelijk heel veel mogelijk voor iemand met een gehoorverlies, maar als je niet met elkaar tot een goed gesprek komt, is het onmogelijk om je klant optimaal te helpen.
We nemen de tijd voor een uitgebreid onderzoek. Daarin scheppen we duidelijkheid en bieden een hoorbeleving. We merken dat dit erg wordt erg gewaardeerd. Het geeft de klant een prettig en vertrouwd gevoel. Dit merk je ook wanneer er weer iemand in je stoel zit die op aanraden van een ander naar je toe is gekomen. Het gaat dan over de fijne service die wij bieden en de tijd die er genomen wordt.
Collega’s helpen
Het mooie aan mijn functie als coach is kennis en kunde overbrengen aan collega’s. Om te ondersteunen als je collega er even niet uitkomt en met de trainingen ervoor te zorgen dat ze voorbereid zijn op veranderingen in de markt. Of dat nu veranderingen zijn in vergoedingen, concurrentie of technologie.
Mijn doel is dat iedere audicien bij Van Boxtel hoorwinkels de nieuwe werkwijze helemaal omarmt zodat we nog meer mensen beter kunnen laten horen. Daarom is het ook zo fijn te zien dat van Boxtel hoorwinkels constant investeert in het trainen van medewerkers. Zo kunnen we ons onderscheiden van de rest van de markt en werken we aan een prettige en fijne klantbeleving. Geen misleidende TV reclames, geen schreeuwerige radio commercials, maar een persoonlijke benadering.
Innovaties
Ook producenten van hoortoestellen maken hun toestellen steeds nog beter. Als coach ben ik daarom niet alleen bezig met de werkwijze, maar ook met de ontwikkelingen op productniveau. Ik probeer altijd up-to-date te blijven met de innovaties die de markt ons biedt. Met het trainingsprogramma dat we hebben ontwikkeld, houden we de audiciens en commercieel medewerkers hiervan op de hoogte. Onze audiciens weten daardoor precies waarmee ze werken en wat de beschikbare mogelijkheden zijn voor een klant. Op die manier kan de audicien optimale hulp bieden en kan de klant onbezorgd genieten van zijn of haar hooroplossing.
Na 19 jaar in het vak kan ik een aantal conclusies trekken. Ik weet dat ik zelf altijd nog beter kan, dat ik mijn collega’s kan helpen beter te worden en dat hooroplossingen dankzij de nieuwste technologie altijd weer beter worden. Dat belooft wat!
Blog
Het kan altijd nog beter
6-7-2018 00:00:00 • 3 minuten lezen